Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
  • Žena
  • Články
  • Magazín
  • Generácia Z má problém s telefonovaním! Je to čoraz väčší problém, ktorý ovplyvňuje ich vzťahy a spôsob komunikácie

Generácia Z má problém s telefonovaním! Je to čoraz väčší problém, ktorý ovplyvňuje ich vzťahy a spôsob komunikácie

reklama:
Generácia Z má problém s telefonovaním! Je to čoraz väčší problém, ktorý ovplyvňuje ich vzťahy a spôsob komunikácie
Generácia Z má problém s telefonovaním! Je to čoraz väčší problém, ktorý ovplyvňuje ich vzťahy a spôsob komunikácie Foto: depositphotos.com

Mladí ľudia, ktorí patria do generácie Z, sa čoraz častejšie vyhýbajú telefonovaniu. Nezdvíhajú telefóny ani od svojich nadriadených, a ak ich kontaktuje neznáme číslo, často prepadnú úzkosti. Ich obľúbeným spôsobom komunikácie sú textové správy, chaty a rôzne aplikácie. Avšak tento jav nie je len otázkou osobných preferencií, ale vážnym problémom, ktorý sa odráža aj v ich pracovnom aj osobnom živote.

Ak máte viac ako 40 rokov, určite si spomínate na časy, keď ste s kamarátmi strávili hodiny telefonovaním. Možno ste aj počuli od rodičov, že telefonovanie zbytočne zvyšuje účty, alebo že „na takéto rozprávanie nepotrebujete mobil“. V dnešnej dobe je však situácia úplne opačná a dnešná mladá generácia sa vyhýba telefonátom, čo negatívne ovplyvňuje ich interakcie s ostatnými.

Nedávny prieskum spoločnosti Uswitch ukázal, že približne štvrtina ľudí vo veku 18 až 34 rokov nikdy nezdvihne telefonát a až 70 % preferuje komunikáciu prostredníctvom textových správ a online aplikácií. Ak chcete s niekým z tejto generácie telefonovať, najprv sa musíte dohodnúť na konkrétnom čase, pretože spontánne telefonáty sú neobľúbené.

Písané slová nedokážu nahradiť tón hlasu

Samozrejme, textová komunikácia je efektívna pri zasielaní vecných informácií ako čísla, dátumy alebo zoznamy, kde je dôležité mať jasný a overiteľný záznam. Avšak pri diskusiách, ktoré si vyžadujú tvorivý prístup alebo vzájomné rozhodovanie, je písaná komunikácia nevhodná. Zatvárate sa do sveta písmen a číslic, pričom strácate dôležitú zložku komunikácie – tón hlasu.

Povedzme, že napíšete jednoduché „OK“. Písané slovo je len výrazu súhlasu, ale ak to poviete nahlas, môže získať úplne iný význam. Môže ísť o nadšený súhlas, ale aj o znechutenie či frustráciu. A to nehovoríme o mimike a gestách, ktoré výrazne ovplyvňujú, ako bude váš odkaz prijatý. Tento chýbajúci kontext môže spôsobiť nedorozumenia, ktoré by sa pri osobnom rozhovore jednoducho nevyskytli.

Napríklad si myslíte, že kolega súhlasí s vaším návrhom, pretože napísal „OK“. Avšak v skutočnosti je nespokojný, ale nechce otvárať ďalšiu debatu. Keby ste sa rozprávali po telefóne, hneď by ste zachytili zmenu v jeho tóne hlasu, ktorý by vám naznačil, že situácia nie je taká, akú ste si predstavovali. Tieto nevyjasnené situácie sa hromadia a podobne ako problémy vo vzťahu, ak ich ignorujete, neskôr môžu viesť k veľkým komplikáciám.

Problém s rýchlou reakciou

Písaná komunikácia tiež obmedzuje autenticitu reakcií. Keď niekto reaguje okamžite, jeho odpoveď je autentická, lebo nie je čas na úpravy a prepisovanie. Naproti tomu písaná odpoveď môže byť upravovaná, aby vyznela slušnejšie alebo vhodnejšie, než ako je skutočne zamýšľaná. Okamžitá spätná väzba je cennejšia, pretože odráža skutočné pocity a úmysly.

Tento problém sa vynára aj v osobnom a pracovnom živote. Keď sa rieši problém vo vzťahu, je potrebné rýchlo reagovať, nie sedieť a písať emaily. V prípade pracovnej situácie, keď vás kolega alebo klient prepadne s náhlou otázkou, neexistuje čas na prípravu odpovede. Mladí ľudia, ktorí nie sú zvyknutí na rýchle reakcie, môžu mať problém správne a rýchlo reagovať v situáciách, ktoré si to vyžadujú.

Tento spôsob komunikácie sa netýka len pracovného života, ale ovplyvňuje aj vzťahy s blízkymi. Vzťahové problémy sa ťažko riešia cez textové správy alebo emaily. Na vyjasnenie situácie je potrebná osobná komunikácia, kde sa dá okamžite reagovať a vyjasniť možné nejasnosti.

Z toho dôvodu je dôležité nezavrhnúť telefonovanie a osobnú komunikáciu. Aj keď sa mladí cítia pohodlnejšie pri písaní, je potrebné sa naučiť využívať všetky formy komunikácie a naučiť sa reagovať rýchlo a efektívne, či už v práci alebo v osobnom živote.

reklama:

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčané

Monika Rybárová
Autor Dátum 5. decembra 2024

Som milovníkom dobrých rád a nápadov. Svojimi článkami už roky prispievam redakcii a pomáham ľuďom uľahčiť si každodenný život.

Zena.sita.sk
Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.