- Žena
- Články
- Magazín
- Aké stratégie môžeme použiť na to, aby sme deti motivovali, aby sa stali zodpovednými a cítili sa pri tom dobre?
Aké stratégie môžeme použiť na to, aby sme deti motivovali, aby sa stali zodpovednými a cítili sa pri tom dobre?
Každý z nás by si prial, aby naše deti samy spomínali na školské povinnosti a nemuseli sme ich neustále tlačiť k domácim úlohám. Cesta k tomu, aby deti zvládali školu samostatne, môže byť prekvapivo jednoduchá. Aké stratégie môžeme použiť na to, aby sme ich motivovali, aby sa stali zodpovednými a cítili sa pri tom dobre?
Pomoc pri vytváraní návykov
Jednoduché pravidlo hovorí, že ak dieťa vykonáva úlohy každý deň v rovnakom čase, časom si na to zvykne a neberie to ako ďalšiu „bitku“. Môžete sa pokúsiť zaviesť rituál, kedy si dieťa najprv oddýchne a potom, napríklad okolo piatej hodiny, začne s domácimi úlohami. Týmto spôsobom sa mu uľahčí orientácia a vy sa vyhnete neustálemu dohadovaniu o „nielen teraz“. Rôzne štúdie ukazujú, že pravidelnosť podporuje lepšie zvládanie školských povinností s menším odporom a väčšou koncentráciou. Ak im doprajete aj voľný čas, pocítia, že ich život nie je iba o povinnostiach.
Oceňovanie úspechov, nie kritika
Pochvala dokáže zázraky! Ak dieťa úspešne dokončí úlohu, ocení aj jednoduché uznanie – nemusí to byť vždy niečo veľkolepé, ako torta alebo film. Stačí povedať niečo ako: „Super práca! Zvládol si to sám, a to je skvelé!“ Môžete ho odmeniť aj spoločným časom stráveným vonku alebo pri hre. Postupne si dieťa začne vytvárať pozitívny vzťah k domácim úlohám. Snažte sa pri vyjadrovaní uznania byť presní. Pre menšie deti je dôležité, aby si uvedomili svoje konkrétne schopnosti. Namiesto „Si šikovný“ skúste povedať: „Túto úlohu si zvládol naozaj skvele. Páči sa mi, ako sa dokážeš sústrediť a samostatne pracovať.“
Zohľadnenie jeho názoru
Je dôležité, aby dieťa cítilo, že si vážite jeho snahu, a nie len výsledky. Povzbudzujte ho, aby vám hovorilo o tom, čo mu ide, s čím sa potýka a čo by mu pomohlo. Skúste sa opýtať otvorené otázky: „Si skvelý v matematike! To je fantastické! A ako sa cítiš v iných predmetoch? Baví ťa aj niečo iné? Je niečo, čo by ti pomohlo, aby si sa v slovenčine cítil lepšie?“ Týmto spôsobom dieťa pocíti, že školu zvláda samo a že mu dôverujete. Táto dôvera mu pomôže získať sebavedomie – ak ho podporíte v tom, čo chce zlepšiť, budete možno prekvapení, ako rýchlo sa naučí riešiť úlohy aj bez vašej pomoci.
Učenie sa z chýb
Snažte sa vytvoriť prostredie, kde sú chyby normálne. Učiť sa na vlastných chybách je veľmi efektívne. Ak dieťa zabudne úlohu alebo niečo nestihne, netreba hneď zasahovať a kritizovať ho. Dajte mu pocit, že chyby sú súčasťou učenia. Môžete povedať: „Neboj sa, stáva sa to. Čo by si mohol nabudúce urobiť inak?“ Mnoho výskumov potvrdzuje, že deti, ktoré majú priestor učiť sa z chýb, sa stávajú odolnejšími a ochotnejšími skúšať nové veci.
Prejavte dôveru v jeho schopnosti
Pre dieťa je dôležité vedieť, že ho rodičia považujú za schopného. Aj keď sa môže zdať, že je nejaká úloha nad jeho sily, namiesto zásahu mu povedzte: „Verím, že to zvládneš. Ak budeš potrebovať pomoc, som tu pre teba.“ Dieťa si tak uvedomí, že nemusí byť neustále pod vašim dohľadom, ale že ste pripravení ho podporiť, keď to bude potrebné. Tento prístup mu pomôže pri riešení úloh s väčšou sebadôverou.
Otvorená komunikácia
Deti sa často sťažujú na nedostatok sústredenia alebo samostatnosti, pretože sa necítia pohodlne. Buďte pre nich bezpečným prístavom, kde môžu zdieľať nielen úspechy, ale aj obavy. Rozprávajte sa s nimi o tom, ako im to ide v škole, čo ich baví alebo čo by si priali zlepšiť. Takto im ukazujete, že ich názory a pocity majú váhu. Otvorená komunikácia posilňuje vzťah medzi vami a dieťaťom a je základom vzájomného porozumenia.