Ako podporiť dieťa pri učení? Drobné úpravy môžu priniesť veľké zmeny
Polročné vysvedčenia sú na svete a nie v každej domácnosti sa oslavuje. Horšie známky môžu vyvolať otázky: Prečo? Je moje dieťa lenivé? Nespravodlivý učiteľ? Alebo sa jednoducho málo učilo? Skôr ako začnete robiť závery, oplatí sa zamyslieť nad skutočnými príčinami. Rovnako dôležité je ujasniť si s dieťaťom očakávania, prípadne sa zamyslieť aj nad vlastným prístupom ako rodiča. Nie všetko sa dá ovplyvniť, ale veľa vecí áno – a práve tu môžete zohrať dôležitú úlohu.
Nejde len o snahu a inteligenciu
„Keby si menej pozeral do mobilu a viac sa učil…“ „Určite na to máš, prečo sa nesnažíš?“ Takéto výroky môžu zaznievať z úst frustrovaných rodičov, ktorí očakávali lepšie vysvedčenie. No schopnosť učiť sa ovplyvňuje množstvo faktorov – nielen inteligencia a úsilie. Dôležité sú aj individuálne rozdiely v spôsobe spracovania informácií, typ osobnosti, motivácia či celkové domáce prostredie.
Okrem toho záleží aj na tom, ako sa dieťa v škole cíti. Či ho niečo nerozptyľuje, či nemá preťažený program, či dostáva podporu doma alebo sa trápi osamote. Známky sú len výsledkom mnohých premenných. Preto namiesto hľadania vinníka má zmysel zamyslieť sa nad tým, čo môžeme zlepšiť. Možno stačí upraviť denný režim, odstrániť rušivé faktory alebo zmeniť spôsob, akým sa doma učí.
Začnite u seba
Skôr ako sa pustíme do zmien, je dobré položiť si niekoľko otázok:
- Má moje dieťa doma vhodné podmienky na učenie?
- Dávam mu dostatok podpory?
- Nechávam ho najskôr si oddýchnuť, alebo ho hneď po príchode zo školy tlačím do učenia?
- Aké sú moje očakávania – chcem, aby malo samé jednotky, alebo je pre mňa dôležité, aby sa učilo s radosťou?
- Vybralo si školu samo, alebo som ho tam nasmeroval/a ja?
- Ako sa doma rozprávame o škole a vzdelávaní?
Zo skúseností učiteľov vyplýva, že známky často odzrkadľujú domáce prostredie. Niektoré deti nemajú vlastný pracovný kútik, sú neustále vyrušované súrodencami alebo nemajú stanovený jasný režim. Niekedy sú na ne kladené prehnané akademické nároky, ktoré nerešpektujú ich skutočné záujmy a schopnosti. Ak napríklad dieťa miluje umenie, ale rodičia od neho očakávajú vynikajúce výsledky v matematike, môže to byť zdrojom frustrácie na oboch stranách.
Podporte sústredenie a vytvorte vhodný priestor na učenie
Má vaše dieťa vlastný stôl na učenie? Ak nie, skúste mu vytvoriť miesto, kde sa bude môcť plne sústrediť. Malo by byť dobre osvetlené, bez rušivých prvkov ako televízor či rozhádzané hračky. Ak mu dovolíte, aby si ho vyzdobilo podľa svojho vkusu, môže sa v ňom cítiť lepšie a učenie nebude také stresujúce.
Dôležité sú aj vhodné pomôcky – organizéry, farebné lepítka, zvýrazňovače či rôzne typy pier môžu pomôcť lepšie si usporiadať učivo. Naučte ho udržiavať poriadok a pravidelne si po sebe upratovať, aby sa mu lepšie pracovalo.
Neučte sa len pred testami – osvojenie učiva musí byť systematické
Mnoho detí sa učí až na poslednú chvíľu pred skúškou, no tento spôsob nie je efektívny. Namiesto toho je lepšie učiť sa pravidelne a využívať interaktívne metódy – skúšobné testy, online cvičenia, alebo dokonca zábavné hry na rozvoj pamäte a koncentrácie.
Pomôcť môže aj obyčajné kladenie otázok: „Ako si na to prišiel?“ „Aké pravidlo tu platí?“ Ak už rodič nie je schopný látku vysvetliť, existujú aj iné riešenia – napríklad doučovanie. Individuálny prístup skúseného lektora často pomôže viac než dlhé hodiny trápenia sa nad knihami.
Tiež je dobré eliminovať rušivé faktory – napríklad vypnúť mobil alebo sociálne siete počas učenia. Multitasking totiž škodí sústredeniu. Nemenej dôležité sú aj zdravé stravovacie a spánkové návyky – vyčerpané dieťa sa nikdy nebude učiť efektívne.
Každé dieťa sa učí inak – spoznajte jeho štýl
Každý človek spracováva informácie odlišným spôsobom. Niektoré deti si zapamätajú najviac z vizuálnych podnetov, iné lepšie vnímajú zvukové informácie a ďalšie potrebujú všetko prakticky vyskúšať.
Ak si všimnete, že vaše dieťa najlepšie reaguje na konkrétny typ učenia, prispôsobte tomu domáci štýl prípravy. Možno mu pomôže, keď si učivo farebne zvýrazňuje, robí si poznámky, alebo si ho vysvetľuje nahlas. Dôležité je prispôsobiť učenie jeho individuálnym potrebám, nie očakávaniam okolia.
Psychológovia rozlišujú aj rôzne osobnostné typy detí:
- Deti, ktoré potrebujú aktívne zapojenie – učia sa najlepšie cez pohyb a praktické činnosti.
- Deti, ktoré chcú všetkému rozumieť – potrebujú logické vysvetlenia a nezmyselné memorovanie ich demotivuje.
- Deti s citlivou povahou – lepšie sa učia, keď majú podporu a dobré vzťahy s učiteľom.
- Deti, ktoré potrebujú jasnú štruktúru – vyhovujú im pravidlá a konkrétne zadania.
Správny výber školy hrá veľkú úlohu
Ak máte možnosť ovplyvniť, kam vaše dieťa chodí do školy, skúste sa zamyslieť, či mu dané prostredie vyhovuje. Niektoré deti potrebujú kreatívnejší prístup, iné sa lepšie učia v štruktúrovanej výučbe.
Podľa výskumov sa mnoho detí necíti v škole prijatých – až 25 % šiestakov uvádza, že nemajú medzi spolužiakmi priateľov. Takéto pocity osamelosti môžu negatívne ovplyvniť ich schopnosť učiť sa a dlhodobo zhoršiť výsledky.
Záver: Malé kroky vedú k veľkým výsledkom
Podpora učenia neznamená len tlak na známky. Dôležité je vytvoriť dieťaťu podmienky, ktoré mu umožnia rozvíjať sa podľa jeho potrieb. Ak mu pomôžete nájsť jeho vlastný spôsob učenia a zároveň mu poskytnete potrebnú podporu, učenie sa preň môže stať prirodzenou súčasťou života, a nie zdrojom stresu.